„A nyolcadik osztály befejezése után – az apja kívánságára, hiszen, gondoltuk, vagyont úgysem tudunk neki adni – a mostari katonaiskolába iratkozott, de három hét múlva már azt írta a levelében, hogy nem tudja elviselni a katonaruhát, a fegyelmet, nem neki való az. A szerb nyelvet sem beszélte valami jól – itt Muzslán nem is volt alkalma megtanulni. Akkor én írtam neki rögtön, hogy: »Fiam, ha nem bírod, gyere haza«. Haza is jött, és hirtelen (még szeptember volt) beiratkozott a zrenjanini gimnáziumba – nem tudom, járt-e oda egy egész hónapig. Aztán az apja kedvéért átiratkozott a hároméves villamossági szakközépiskolába. Be is fejezte: azokból a tantárgyakból, amelyek érdekelték, mindig ötöse volt, amelyek nem, azokból évente pótvizsgázott.” (Részlet a Sziveri János édesanyjával, Sziveri Máriával készített interjúból; riporter: Kovács Jolánka)
„Az általános iskola elvégzése után a Csontváry képeiről ismert Neretva menti Mosztárba mentem pilótaképző katonai gimnáziumba. A katonai szigor elől menekülni kellett, és a becskereki polgári gimnáziumban folytattam tanulmányaimat. Ott sem fogott sokáig a hely, s elmentem villanyszerelő inasnak. Ezt már befejeztem, bár igen nehezen, hiszen nem érdekelt engemet a villanyszerelés. Ekkor már közölte verseimet az Új Symposion, a Híd…” (A rövid élet titka)
*
ennyi csak az emlék
meg akik már nem élnek
(Terpesz. In memoriam K. J.; részlet) |
„A fene tudja pontosan, mikortól írok. Inkább azt mondanám meg, mikor kezdtem publikálni. 1970-ben jelentek meg első alkalommal verseim a Képes Ifjúság című hetilapban és az Új Symposionban. Tizenhat éves voltam akkor. Innentől kezdve, amíg lehetett, rendszeresen közzétettem munkáimat.” (Interjúrészlet; riporter: Keresztury Tibor)
„Holnap megyek Novi Sadra [Újvidék], viszek néhány verset a Hídba, talán lehozzák. Ha igen, akkor elismert költőnek számítok Vajdaságban” (Naplórészlet, 1972. július 4.)
*
„Novi Sadon [Újvidék] leadtam a verseket a Hídba. Találkoztam Bálinttal és a többi symposionistákkal (Tolnai [Tolnai Ottó], Utasi [Utasi Csaba] stb.). Tolnai azt mondja, miért nem vittem neki verseimből, mert kellett volna a Sympóba. Hej, ha tudtam volna! Nem baj, majd küldök oda is valamit (persze előbb meg kell írni). Különben vagy a júniusi vagy a júliusi számban lesz néhány munkám. Kíváncsi vagyok, melyik lehet az?” (Naplórészlet, 1972. július 5.)
„Sziveri János absztrakt vonalritmusokkal dolgozik. A finom egyenletes vonalak párhuzamosan köröző felületekbe csoportosulnak, és bonyolult szövődményeket képeznek. A hímzések népies, lírikus formáihoz is hasonlíthatók, de spirálisok és fénytörések kavargó felületei is lehetnek. Három kis vízfestménye nagyon érdekes, fénytünemények csodálatából eredő lírikus kis kép.”
*
„Festőkéssel készült színes vázlatai azokra az absztrakt expresszionista kísérletekre hasonlítanak, melyeknek a színhatása, illetőleg színintenzitása »a színhalmazra« emlékeztet. De tanulmánynak is tekinthetők ahhoz, hogyan kell alapszínekkel anyaghatást vagy »zengő« színfelületeket elérni.”
*
„[Sziveri János] Beküldött két rajzában folytatja a négyzetes formák rétegezett komponálását. Helyes, hogy kitartóan ezt a motívumot műveli. Fekete-fehér rajzának blokkszerű fejlesztése architektonikus hatású, ugyanazoknak a formáknak a variálása időszerű, s a mai művészeti törekvésekhez kapcsolódik.” (Részletek az Ács János által írott Képzőművészeti Levelező Iskola című rovatból, amely a Magyar Szóban jelent meg hetente.)
„Meglepetésnek számít a váratlan kulturális és művészeti esemény, amelyet a muzslyai ifjúsági és pártszervezet, meg két fiatal muzslyai művész készített elő és szervezett meg. Zrenjanin szomszédságában modern gépszobrot avattak fel az ifjúság napja alkalmából. Muzslyán alig van kulturális rendezvény, a fiatal képzőművészek tevékenységének kivételével. A pénzhiányt csupán lelkesedéssel pótolhatják. A muzslyaiak és a két fiatal művész Rác[z] János és Sziveri János kezdeményezése és munkája megérdemli a legnagyobb elismerést, annál inkább, hogy modern szellemben készült alkotásukkal szimbolizálják Vajdaság fejlődésének útját. A mezőgazdasági gépesítést érzékeltetik a gépek hulladékalkatrészeiből összehegesztett és csavarozott szobrukkal, helyesebben térszerkezeti alkotásukkal. […] Rác[z] János és Sziveri János, a Magyar Szó olvasói előtt ismertek. A KLI II. tárlatán Rác[z] az első, Sziveri a második díjat kapta. A két muzslyai művész alkotása komoly művészi teljesítmény.” (Ács József: Szobrot állított a mezőgazdaság gépesítésének a muzslyai ifjúsági szervezet)
*
Pár hónappal később a Szocialista Szövetség és az ifjúsági szervezet közös vezetőségi ülésén a szobor eltávolításáról döntött – ennek a döntésnek okai nem tisztázottak. A leszerelés során a szobrot megcsonkították.
„Rácz Jánosnak, barátomnak és úgymond művésztársamnak, a provincia-léttel való megküzdés kényszerűségének a tudata lelassította kibontakozását, ugyanakkor azonban ez a harc egyúttal meg is edzette testben, lélekben egyaránt. Muzslyán született, ott is él. Születési éve 1945. Ekkor kezdődik a háború utáni újjáépítés korszaka. […] Rácz autodidakta képzőművész. Számos kiállításon vett már részt, jó néhány díjat is nyert. Legfontosabbak: 1970-ben a Magyar Szó KLI-jának első díját nyerte szobraival, 1972-ben festményei szintén első díjat kaptak a Képes Ifjúság képzőművészeti pályázatán, 1973-ban pedig a magyarországi Mártélyon megrendezett országos ifjúsági képzőművészeti táborozáson nyert első díjat az egészségügy témájára kiírt plakátpályázaton. Hivatalosan eddig két művésztelepen, a zentain és a mártélyin (a muzslyait nem számítva) vett részt.” (Sziveri János: A hal nem tudja, hogy vízben él. Interjú Rácz Jánossal)
A fény által lesznek a dolgok:
látlak, barátom,
a Katolikus Portán, ahogy
beléptél az Ifjúsági Tribün ajtaján.
Jelentőségteljesen szívtad a cigarettát.
Megismételhetetlen egyediség
és esendő múlandóság.
Anno – a bohémség kezdete.
Minden adott volt egy jó kalandra.
Még nem voltunk húsz évesek se.
(Fenyvesi Ottó: Halott vajdaságiakat olvasva. Sziveri János.; részlet)