Pilinszky János több mint félévszázados fotóit mutatta be a Kertész Imre Intézet a Műcsarnokban
Pilinszky János fotóiból nyílt kiállítás a Műcsarnok Kamaratermében a Kertész Imre Intézet Pilinszky 100 programsorozatában. Az esetlegesség rétegei című tárlat a Kossuth-díjas költő amatőr technikával készült, ritkán látott képeinek nagyított változatait mutatta be, de szerepeltek az eredeti méretben, több mint ötven éve előhívott Pilinszky-fotók is a kiállítás anyagában, amelyet 2021. október 13-tól láthatott a közönség.
A Kertész Imre Intézet Pilinszky János születésének 100. és halálának 40. évfordulója alkalmából, 2021. május 27-én indította el féléves programsorozatát, amely nemcsak a költő műveinek minél szélesebb körben való megismertetését, hanem szellemi örökségének továbbvitelét is célozta.
A 2017 januárjától működő Kertész Imre Intézet Nobel-díjas írónk munkái mellett, Arthur Koestler, Giorgio Pressburger, Petri György és Pilinszky János hagyatékrészeit, valamint Sziveri János teljes hagyatékát is kezeli. Az Intézet célja a tulajdonába került szerzői hagyatékok és kiadatlan művek, a szerzőkről szóló irodalmi anyagok összegyűjtése, feldolgozása, sajtó alá rendezése és az alkotók emlékének méltó ápolása.
A Pilinszky 100 elnevezésű, 2021. november 27-én zárult programsorozat egyebek között versmegzenésítési pályázattal, tematikus sétákkal, kiállításokkal, rendhagyó irodalomórákkal és a KultúrArc című beszélgetéssorozattal idézte meg a huszadik század egyik legjelentősebb költőjének életművét, személyiségének karizmatikus kisugárzását, költészetének mindmáig tetten érhető hatását.
A programsorozat egyik kiemelkedő eseménye volt a Műcsarnok Kamaratermében 2021. október 12-én nyílt, Az esetlegesség rétegei című fotókiállítás, amely Pilinszky János saját fotóit mutatta be.
A Kossuth-díjas költő 1965-ben kezdett el fényképezni. Ekkora már megjelent a Harmadnapon (1959) című kötete, amely nemcsak addigi pályájának csúcsát jelentette, de az elhallgattatás veszélyét is magában hordozta. A fenyegetettség réme alól szabadulva publicisztikáiban egyre inkább a figyelem koncentrálásával kezdett el foglalkozni. Úgy vélte, a fényképezőgép kiválóan alkalmas arra, hogy rákényszerítse használóját a folyamatos nyitottságra, a „jelenlétre”, de megnyíló utazási lehetőségei miatt is döntött a fényképezés mellett.
A kiállítás 66 képe is Pilinszky főként külföldi útjain készült fotókból válogatott: gyakran fényképezett szakrális épületeket, tárgyakat, műemlékeket, de 1967-es londoni útján – amikor a Beatles Bors őrmester című albuma újdonság volt – utcai pillanatképein több alkalommal megörökítette a fiatalokat is, akinek újszerű gondolkodásmódját Pilinszky őszintének és reménytelinek találta. Mindezeken felül készített fotósorozatot életének egyik legmeghatározóbb szerelméről, Jutta Scherrer-ről is.
Pilinszky képi érzékenységének, állóképekhez való vonzódásának – oratóriumát, színdarabjait és verseinek jórészét állóképeknek nevezte – hű lenyomatai a Műcsarnokban kiállított képek.
Kurátor: Gulyás Miklós
Időtartam: 2021. október 13. – 2021. november 28.
Helyszín: Műcsarnok, Kamaraterem
Tanácsadók: Szabó Tamás, Szegő György
Kurátorasszisztensek: Jálics-Salétros Andrea, Szerdahelyi Júlia
Látványterv: Steffanits István
Grafikai tervezés: Plavecz Sára
Videómunka: Zajzon Ákos
Szöveggondozás: Götz Eszter, Soltész Márton, Bencsik Krisztina
Angol fordítás: Sarkady-Hart Krisztina
Műfordítás: Thomas Cooper
Nyomdai kivitelezés: Pigmenta Art Lab
Kiállításépítés és műtárgyszállítás: Steffanits István, Szabó Gergely, Béki István, Dupaj Péter, Lipécz Tamás, Szabó Árpád, Szabó László, Szakmáry Béla, Szilágyi Gyula
Műtárgyvédelem, restaurálás: Farkas Emese, Kurovszky Zsófia
Kommunikáció és marketing: Tuza Norbert; Csóka Edina, Detvay Lili, Géczi Szilvia, Kővári György Márió, Varga Beáta
Sajtókapcsolatok: Naszály György