Tandori Dezső rajzai Pilinszky János verseihez. Szerk. Hafner Zoltán. Bp. 2008. Kortárs, 69 l.
„A sárga borítású könyv címlapján, fent balról piros alapon ugyanolyan sárga betűkkel, mint a borító, az áll, hogy Tandori, amiből arra lehet következtetni, hogy ez Tandori Dezső könyve, lent, jobbról viszont ugyanúgy az áll, hogy Pilinszky, amiből arra lehet következtetni, hogy ez Pilinszky János könyve. A két név között, kézzel írva, és ez minden kétséget kizáróan Tandori Dezső kézírása, az Ördöglakat című könyvből és más könyvekből jól ismerhető Tandori kézírása, egy ismert verssor, A semmi napja mielőtt, a könyv címe, de az is hogyan, a »napja« és a »mielőtt« szavak között firkának tűnő Tandori-rajz, ami elfogyva átfolyik a kötet hátsó borítójára is. A rajz tengerszint is lehet, de lehet síksági látvány, esetleg kibogozásra váró fonal, netán egy elveszített írószer után maradt szálkás nyom, leginkább azonban a géppuska-sorozattal leterített test maradványa: a kivégzőosztag jól végezte a dolgát. A semmi napján, mielőtt. […]
A Tandori-rajzok valójában tanulmányok Pilinszky verseiről, a versek értelmező olvasatai, miközben függetlenednek is a versektől, önálló életet élnek, élik a Tandori-rajzok teljes életét. Úgy érnek össze a Tandori-rajzok és a Pilinszky-versek, hogy nem veszítik el önállóságukat, nem mondanak le eltérő beszédmódjukból következő különbözésükről, mégis találkoznak és egybeforrnak, mégpedig abban, ami se szóval, se rajzzal külön-külön nem mondható, mert egyformán a nyelven és a rajzon túl van, ott valahol, ahol a létezés rejtélye honol. Nem egészen pontos tehát a könyv alcíme: »Tandori Dezső rajzai Pilinszky János verseihez«, pontosabban így hangozhatna: »Tandori Dezső rajzai Pilinszky János versei«, mégpedig vessző nélkül, jelezvén, hogy a kettő, megőrizve különbözését, egészében egybeforrott. Ami a nyelvi értelmezésnek nem sikerülhet, sikerült a rajznak: azonossá vált az értelmezettel.” (Bányai János; Híd, 2008. december)